Gebruikssuggesties bij de Reken-huis dobbelstenen

Suggestie 1- Sommen dobbelen
De meest voor de hand liggende suggestie: sommen dobbelen.
Door de speciale dobbelstenen leerzaam en effectief. Door het dobbelbakje aantrekkelijk en haalbaar.

In plaats van de leerlingen werkbladen met sommen voor te leggen, laat je ze met de Reken-huis dobbelstenen zelf sommen maken. Op alle niveaus, in alle domeinen.

Nodig voor 'Sommen dobbelen':

  • een dobbelbakje (zodat er fluisterstil gewerkt kan worden)
  • twee of meer dobbelstenen die passen bij de leerstof die geoefend moet worden
  • een rekenmachine om de sommen na te kijken
  • een rekenmaatje (wat niet moet, maar wat het wel leuker maakt)
  • een paar afspraken over de oefenvorm, denk aan:
    • welke bewerking wordt toegepast;  optellen, aftrekken / verschil bepalen, vermenigvuldigen, .....?
    • waar en hoe wordt de som opgeschreven?
    • wat doe je als je een som niet weet?
    • wat doe je als een som fout is?

Dobbelen op een kassarol
Een speciale manier om dobbelsommen te verwerken, is het maken van sprongreeksen op een kassarol. In onderstaand videofragment legt Giulia uit hoe je daarbij tewerk gaat. De opname komt uit het lesmateriaal dat we voor de bovenbouw hebben ontwikkeld: de map GK (grote getallen en kommagetallen)

Instructieblad 
Hier nog een handleiding voor het dobbelen op de kassarol in tweetallen
Met strenge spelregels! Je kunt het downloaden en printen.